[supsystic-social-sharing id=’1′]
Érzelmi- és viselkedészavarok gyökerei: a korai szülői hatások szerepe
Egyre növekszik azoknak a gyerekeknek a száma, akikkel kapcsolatosan valamilyen viselkedési, beilleszkedési vagy teljesítményprobléma merül fel. A viselkedészavarok már igen korán jelentkezhetnek, ilyenkor a felismerés főképpen a szülőktől függ, illetve attól, mennyire lépi át a probléma a szülők tűréshatárát. Nem jellemző azonban, hogy ilyenkor a szülők nagy számban szakemberekhez fordulnának. Nem is olyan nagy probléma, majd kinövi, majd megoldódik magától – ezek a tipikus reakciók. Szükséges lenne ezért a szülők felvilágosítása, ismereteik bővítése, és a gyermekekkel korán találkozó szakemberek érzékenyítése és specifikus kiképzése, valamint távlatosan új szakemberek bevonása a rendszerbe. A lehető legkorábbi időszaktól kezdve, hiszen már csecsemő-és kisgyermekkorban is láthatjuk a viselkedészavarok korai gyanújeleit, s minél korábbi a beavatkozás, annál sikeresebb lesz, és nemcsak a gyermek problémái múlnak el, hanem javulnak a családi kapcsolatok, összetartás is.
Pszichés zavarok korai tünetei, előrejelzés
Mivel iskoláskorban már előrehaladott az állapot, súlyosak a viselkedési problémák, zavarják a kortársakat, tanárokat, rögzültek a tünetek, fontos lenne a megelőzésre helyezni a hangsúlyt. Melyek is a korai életkorban azok a tényezők, amelyek elősegíthetik, vagy előre jelezhetik egy esetleges későbbi pszichés probléma, viselkedészavar létrejöttét?
Korai játékos anya-gyermek interakciók, kapcsolati zavar jelei
A gyermek fejlődése a korai időszakban nagyon szorosan összefügg családi környezete jellemzőivel. A gyermek „énre találása” csak mások segítségével lehetséges, József Attilát idézve: „csak másban moshatod meg arcodat!”. A gyermek pszichés, társas, érzelmi fejlődésének meghatározója ezért a korai gondozó-gyermek kapcsolat minősége. A kapcsolat a mindennapokban a gondozó felnőtt (a szülők, elsősorban az anya) és a csecsemő, majd kisgyermek közötti játékos interakciók sorozatában ragadható meg. A korai interakciók zavarai és diszharmóniája veszélyeztető tényező lesz a gyermek egészséges fejlődésére (mind a kognitív, mind az érzelmi-szociális fejlődést tekintve. Különösen igaz ez a társas beilleszkedés, beszédfejlődés területein), mind családi kapcsolatainak minőségére, elsősorban kötődési biztonságának kialakulására nézve, mely későbbi kapcsolatainak is meghatározója. Ha a korai szülő-gyermek kapcsolat elromlik valami miatt, vagy nem találják egymással a hangot szülő és gyermeke, akkor nagy az esély arra, hogy a gyermek kóros tüneteket fog produkálni, hogy jelezzen, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy valami nem jó, nincs rendben. A viselkedészavar segélykiáltás a környezetének: nem vagyok jól, kérlek, segíts!
Részletesen a cikkben: http://www.prae.hu/prae/gyosze.php…